שפל וגאות בארץ

שפל וגאות בארץ בדרך כלל אינם קיצוניים ולכן שייטים רבים ובעלי יאכטות בארץ אינם מיחסים לכך שום חשיבות.

ההבדל בין שפל לגאות בארץ הוא כחצי מטר, לכן באמת בדרך כלל אין לזה חשיבות. לעומת זאת, במקומות אחרים בעולם, בהם קיים הבדל של בין 6 ל- 8 מטר, והמרינות מתרוקנות ממים פעמיים ביממה (כל 12 שעות ו-24 דקות), ניתנת לנושא זה חשיבות רבה מאוד. השייטים במקומות אלה נאלצים להתמודד לא רק עם חישובים של שפל וגאות כדי להכנס ולצאת מהמרינה, אלא גם עם זרמים חזקים שהגאות והשפל מיצרים.

גורמים לשפל וגאות:

הירח = גורם אסטרונומי : הירח בעל כוח משיכה ולכן כאשר הוא מעל מים ואויר הוא מושך אותם אליו, בגלל משיכה זאת האטמוספרה נמשכת לכיוון הירח אך מה שבצדדים כתוצאה ממשיכה זאת נדחס וגורם לשפל בעוד שבצד המנוגד לירח ישנה גאות כתוצאה מההידחסות בדדדים .

קצת קשה להבין אבל לסיכום

ירח מלא ואין ירח = גאות אסטרונומית

חצי ירח =שפל אסטרונומי.

גאות ושפל סוג זה אפשר לחזות במדיוק על פי מסלולו של הירח.

ישנו גורם נוסף לשפל וגאות והוא לחץ ברומטרי , כאשר יש לחץ ברומטרי גבוה מעל פני הים ,האוויר לוחץ את הים והמים עולים באזורים אחרים בהם יש שקע.

במפות הימיות מציינים העומקים אך ורק בשפל אסטרונומי מקסימלי כיוון שאפשר לחזות אותו, בעוד שפל מטרולוגי אי אפשר לחזות במדיוק במיוחד לתקופות ארוכות.

לסיכום

שפל אסטרונומי+גאות מטרולוגית (שקע)= כוחות מנוגדים שפל קל או גאות קלה תלוי ביחסי הכוחות.

גאות אסטרונומית+שפל מטרולוגי (רמה)=כוחות מנוגדים שפל קל או גאות קלה תלוי ביחסי הכוחות.

גאות אסטרונומית+גאות מטרולוגית (שקע)= כוחות תומכים זה בזה, גאות גדולה מהצפוי.

שפל אסטרונומי +שפל מטרולוגי (רמה)= כוחות תומכים זה בזה, שפל נמוך מהצפוי.

למה המידע הזה חשוב באזורנו ?

שפל: עונת האביב מאופיינת בחמסינים ורוחות מזרחיות אשר בצביעים על רמה גדולה, יחד עם שפל אסטרונומי יתכן שפל של למעלה ממטר, במצב כזה יש סכנה שיאכטות המשייטות במרינה יפגעו עם הקייל בקרקע או גרוע מכך בעוגנים המתים של המרינה (גוש בטון ) ויגרמו נזק ליאכטה.

גאות :בחורף מגיעים אלינו שקעים די רציניים ויחד עם גאות אסטרונומית נקבל גאות גבוהה מהצפוי(במרינה הרצליה המים עשויים להגיע עד לגובה המזחים) כאשר מגיעה גאות קצונית היאכטות הקשורות במרינה עולות וכתוצאה מיכך נוצר עומס על החבלים והברווזים עד כדי קריעה של חבלים או תלישה של ברווזים.

מה עושים?

שפל: יש לבדוק לבדוק באיזה שעה צפוי שפל אסטרונומי ועל פי התחזית לקבוע אם הוא יוחרף, במיקרה כזה אין לשייט בשטח המרינה, יש לתזמן את הכניסה והיציאה לפי השפל האסטרונומי, בכל מיקרה יש לשוט לאט על מנת לצמצם את הנזק במיקרה של התנגשות.

גאות: במקרה וצפויה גאות קיצונית יש לשחרר יותר את חבלי הרתיקה של היאכטה.

לינק לבדיקת שפל וגאות אסטרונומים בישראל:

http://isramar.ocean.org.il/isramar2009/TideHadera/default.aspx

sail

הישארו מעודכנים

קבלו ישירות למייל את כל העדכונים, החדשות והידע המקצועי
ביותר מהמומחים לשייט של Blue Wave Tashoot

    אני מאשר/ת קבלת עדכונים והודעות

    דילוג לתוכן