גבול נפנוף ובטיחות בשייט

גבול נפנוף ובטיחות בשיטהתהפחות יאכטה - גבול נפנוף מפרשים ובטיחות שייט

גבול הנפנוף, שמענו את המושג הזה המון פעמים מתחילת דרכנו כשייטים דרך קורס סקיפרים והכלל בכל זמן בוא צריך לכיון מפרשים.

גבול נפנוף הינו מושג המשמש ללימוד איך לכוון מפרשים בהתאם לרוח, בעצם כאשר מפרש מגיע לגבול הנפנוף(רגע לפני שהשפה הקדמית מתחילה לרעוד) זהו גבול הנפנוף, עכשיו האויר זורם היטב משני צדי המפרש.

אך לגבול הנפנוף ולבטיחות בזמן השיט? הרי למדנו בקורס הסקיפרים שזהו מושג שקשור אך ורק לכיון מפרשים כאשר רוצים להפליג מהר יותר, אך כשרוצים להנות מהפלגה עם חברים מה זה משנה קשר יותר או פחות?

כאשר אנחנו מפליגים עם מפרשים מעט מנופנפים או מעט מתוחים מידי הם נהרסים אך עדין אין קשר בין זה לבין כללי הבטיחות.

בטיחות בזמן השייט וכיוון מפרשים מתחילה ברוח חזקה, ברוח חלשה עדיין הכל בשליטה, ההגה מגיב והכל בסדר, אך איך כשהרוח מתחזקת הסיפור שונה לגמרי.

בעצם כאשר אני מפליג על יאכטה בגבול הניפנוף כל עלייה לרוח תגרום למפרשים להתנפנף, החלק המנופנף במפרש בעצם לא עובד כלומר הקטנו את שטח המפרשים שכן עובד ומשפיע על הסירה. כאשר המפרשים מעט משוחררים מידי המפרשים יתנפנפו והיאכטה תפליג פחות טוב ויהיה נזק לפרשים והן לונטות שמטלטלות בחוזקה בגלל הנפנוף, הסכנה האמתית מתחילה כאשר המפרשים מתוחים מידי, בעיקר המפרש הראשי, במיוחד כאשר מפליגים בגביות.

נפנוף מפרשים בהפלגה ברוח קדמית

כאשר מפליגים בקדמיות רוח הפנים בשיאה, כך שכל שינוי קורס יגרום לירידה ברוח המדומה, כאשר המפרשים בכלל והראשי בפרט מתוחים מידי בעת מכת רוח היאכטה תיכנס להטייה ותעלה בלי שליטה אל הרוח, גם כאשר ההגאי ינסה להילחם ויסובב את כל ההגה לירידה מהרוח היאכטה עדיין תעלה ללא יכולת שליטה, מצב זה נקרא באנגלית "BROACHING ".

כאשר מפליגים בקדמית היאכטה תעלה אך מיד המפרשים יתחילו להתנפנף, היאכטה תתיישר וההיגוי יחזור. מצב זה אינו טוב כיוון שיש כל הזמן איבודי שליטה, עומס על ההגה גדול מאוד ופחות מהירות אך הסכנה כך עדיין קטנה.

נפנוף מפרשים בהפלגה ברוח גבית

כאשר מפליגים ברוח גבית הסכנה אמתית וממשית, בעת הפלגה ברוח גבית רוח הפנים פחותה, כאשר המפרשים ובעיקר הראשי מתוחים מידיי, בעת עליה לא מבוקרת לרוח, הן ממכת רוח והן כתוצאה מגל הפוגע בירכתיים. היאכטה תעלה לרוח, אך במצב זה המפרשים לא יתנפנפו כי הם מתוחים מידי, מהירות הרוח המדומה תעלה כתוצאה מעליית היאכטה לרוח הגבית והתוצאה יאכטה שוכבת לגמרי, מפרשים נוגעים במים, איבוד שליטה מוחלט על היאכטה, סכנה לאדם בים, סכנה שמשהו ישבר או יקרע כמו תורן ומפרשים.

מקרים שקרו: במהלך פלוטילה לאיי יוון, שתי יאכטות הפליגו במקביל אחת לשנייה, הרוח הייתה חלשה, לקראת סוף ההפלגה של אותו יום ליד אותו אי שהיינו אמורים להעביר שם את הלילה הגיע מכת רוח של 25 קשרים משום מקום, הרוח פגעה בצד היאכטות, כתוצאה מכך שתי היאכטות קבלו הטיה אך זאת שהייתה מתחת לרוח הייתה עם מפרש ראשי מתוח, מה שגרם לה לעליה ללא שליטה לעבר היאכטה מעליה, חברי הצוות לא התעשתו מההיסטריה ולא שחררו מיתר ראשי, היאכטה עלתה לקדמית, רוח הפנים התחזקה ולכן גם המדומה, מה שגרם לעליה ללא שליטה וכמעט התנגשות שלא התרחשה בדרך של נס.

הפלגה בגבול הנפנוף

לכן חשוב תמיד להפליג בגבול הנפנוף, עליה לא מבוקרת של היאכטה תגרום לנפנוף המפרשים והוצאת האויר מהמפרש, היאכטה תתישר מהר והשליטה על יאכטה תחזור, בעת רוח חזקה יש לקשור את המיתר הראשי על הוינץ ולפתוח את הקלץ כך שבעת מכת רוח יהיה קל לשחרר את המפרש הראשי בצורה מבוקרת.

ולסיום מספר סרטונים שממחישים את הסכנה:

[youtube_video] Arodi-pCOm4 [/youtube_video]

[youtube_video] 4w3QwJdzwsE [/youtube_video]