הכנה למבחן בימאות ליאכטות

הכנה למבחן ימאות

תלמיד/ה יקרים

חוברת זו כוללת הסבר על מבנה הבחינה, דגשים וטיפים לפתרון .

מטרת החוברת הינה לסייע לך להתכונן לבחינה בצורה הנכונה והטובה ביותר.

הנושאים המובאים בדגשים לבחינה מכסים את רוב הנושאים המופיעים באופן קבוע. אך הם אינם הנושאים היחידים אשר עשויים להופיע בבחינה ולכן אינם מהווים תחליף לחזרה יסודית ומסודרת על חומר הלימוד.

מבנה מבחן ימאות:

המבחן הינו מבחן אמריקאי. אין במבחן שאלות פתוחות.
אורך המבחן: שעה וחצי.
מס' שאלות: 50
ציון מעבר: 86 – עד 7 טעויות.

  • טעות בשאלות הבאות מכשילות את הבחינה:
  • התנגשות בין כלי שייט.
  • אי זיהוי מצב מצוקה.
  • אי זיהוי סירת צוללים.
  • עליה על שרטון.

דפי המבחן כוללים:

  • טופס בחינה
  • שושנת כלי שייט.
  • תמונות סימני זיהוי.
  • דף תשובות.

תזכרו שושנת כלי השייט ותמונות סימני הזיהוי אינן זהות לכרטיסיות התרגול שברשותכם.

השאלות:

חוקי דרך, פרק זה כולל: סימני זיהוי וחוקי פינוי דרך, מיצוף ואותות קוליים.
15 – 10 שאלות.

סוגי שאלות:

  • זיהוי סימני דרך.
  • שאלות התנגשות ופינוי דרך.
  • שאלות סימני מצוקה.

מטאורולוגיה: 10 – 7 שאלות.
סוגי שאלות:

  • מפה סינופטית – זיהוי כיון רוח ומערכות שקע ורמה.
  • שאלות נכון \ לא נכון.
  • שאלות כלליות – בד"כ עוסקות בתופעות מקומיות.

מפרשנות: 10 – 7 שאלות.
סוגי שאלות:

  • השפעת הרוח על הספינה – נטייה לעליה / ירידה, SLOOP / KETCH
  • שאלות נכון לא נכון.
  • סיבוב\ מהפך.

תמרוני מנוע, עגינה, חבלים: 7 – 5 שאלות.

מקרים ותגובות, שגרת הפלגה והפלגה במזג אוויר סוער: 7 – 5 שאלות.

דגשים לפתרון מבחן אמריקאי:

  • להקפיד לקרוא את השאלה במלואה, לסמן נקודות חשובות ולוודא שהבנתם את משמעות השאלה עד הסוף ורק לאחר מכן לקרוא את התשובות.
  • לקרוא את כל התשובות גם אם אתם בטוחים שאתם כבר יודעים את התשובה.
  • אלימינציה, סמנו X ליד כל תשובה אשר אתם בטוחים כי אינה נכונה. לרוב מבנה התשובות יהיה כל ששתי תשובות אינן הגיוניות כלל וניתן לפסול אותן בקריאה ראשונה ושתי תשובות נוספות יהיו קרובות יותר למציאות ותצטרכו לבחור בניהן. פסילת 2 תשובות כבר מצמצמת את הסיכוי לטעות ל- 50%. התשובה הנכונה הינה התשובה הכי נכונה ביחס לשאר התשובות בשאלה הספציפית.
  • אל תתעצלו ושרטטו בכל שאלה בה ניתן להיעזר בשרטוט.
  • דלגו על שאלות קשות והשאירו אותן לסוף. כך טענו מהר על כל השאלות שאתם בטוחים בהם ותשאירו זמן רב לשאלות בהם אתם צריכים לחשוב.
  • לפני הגשת המבחן בדקו שוב את כל התשובות, וודאו שסימנתם נכון בדף התשובות ובדקו שלא דילגתם על אף שאלה.

דגשים לפי הנושאים השונים:

חוקי דרך:

  • סימני מצוקה: יש לזכור בעל פה את כל סימני המצוקה בים.
  • פינוי דרך: לעבוד לפי סכמת הפתרון:
  • זיהוי כלי השייט בשושנה ושרטוטם.
  • סימון כלי השייט בו אני נמצא.
  • זיהוי כלי השייט לפי התמונות המצוינות וכתיבת הזיהוי ליד כל כלי שייט!
  • זיהוי החוק הרלוונטי למצב
  • החלטה מי צריך לפנות.
  • זכרו כאשר לא מצוין אחרת ספינתכם הינה כלי שייט ממוכן.
  • פינוי בין מפרשיות: מפנה שונה – שמאלי וותרן, ימני עקשן. מפנה זהה – מעל הרוח מפנה למורד הרוח.
  • פינוי בין ממוכנים: חרטום מול חרטום – מפנה לימין. חצייה – הרואה מימין מפנה.
  • הקפידו לא לייחס חוקים של ממוכן למפרשית וההפך.
  • מיצוף: יש לזכור בעל פה את כל המצופים במיצוף קרדינלי ביום ובלילה. שימו לב לענות על פי כיוונים מוחלטים – מזרח מערב וכו' ולא לפי כיוונים יחסיים – ימינה שמאלה וכו'.

אורות זיהוי:

  • מוגבל + מכשול – סימון צד המכשול הינו ביחס לדופן הכלי המוגבל. כלומר אם דופן שמאל של המוגבל מסומנת כמסוכנת ממעבר עלינו לעבור מדופן ימין שלו – צד שמאל שלנו.
  • אור צהוב מנצנץ – רחפת.
  • דייג עם רשת מעל 150 מ' מוסיף אור לבן בכיוון הרשת.
  • כלי שייט המציג ביום דגל B – פריקה וטעינה של חומרים מסוכנים, נחשב לממוכן לכל דבר ויציג בלילה אור סביב אדום.
  • o שולת מוקשים הינה ממשפחת המוגבלים.
  • אור לבן בודד יכול להיות כמה כלי שייט שונים: ירכתיים של מפרשית / ממוכן, סירה קטנה, כלי שייט עוגן עד 50 מ'.
  • אותות קוליים: בראות טובה הינם רשות, בראות מוגבלת הינם חובה!
  • קורס התנגשות = טווח מצטמצם + תכווין אינו משתנה משמעותית.

מטאורולוגיה:

  • מפה סינופטית:
  • הרוח החזקה ביותר תהיה תמיד היכן שהאיזוברים הכי צפופים.
  • יש לזכור בעל פה ת מאפייני הרמה והשקע + שלושת אזורי מזג האוויר בשקע חזיתי.
  • הוצאת כיון הרוח מהמפה – שרטוט קו ב °30 לאיזובר, (הכיוון על פי סוג המערכת – רמה/ שקה)
  • רמה – הרוח מתבדרת עם כיון השעון.
  • שקע – הרוח מתכנסת נגד כיוון השעון.
  • יש להכיר את מפת הים התיכון – קפריסין – לרנקה ולימסול, טורקיה, יוון וקרואטיה.
  • יש לזכור את כל הרוחות המקומיות.
  • יש לדעת את כל מערכות מזג האוויר המשפיעות על אזורנו בעונות השונות.

מפרשנות:

  • נטייה לעלייה וירידה:
  • ב- SLOOP– ראשי מעלה, חלוץ מוריד.
  • ב – KETCH – חלוץ מוריד, ראשי מעלה קצת – לא משמעותי, מאסף מעלה.
  • העברת משקל קדימה גורמת לנטייה לעלייה.
  • העברת משקל אחורה גורמת לנטייה לירידה.
  • סיבוב – החלפת מפנה תוך עלייה לרוח. סכנה – להיעצר מול הרוח ללא יכולת היגוי.
  • מהפך – החלפת מפנה תוך ירידה מהרוח. סכנה – מעבר לא מבוקר של המנור – לא נבצע ברוחות מעל 15 קשר.

תמרוני מנוע:

  • ספינה שאינה קשורה תמיד תהיה בתנועה. החרטום ייפול ראשון מהרוח.
  • הסחה – מדחף ימני הסחה שמאלית, מדחף שמאלי – הסחה ימנית.
  • הזווית המקסימלית לסיבוב דף ההגה הינה בוב דף ההגה הינה °45.
  • בהפלגה נגד הזרם והגלים נקבל היגוי טוב יותר – זרימה חזקה יותר על דף ההגה.

חבלים וגלגלות:

  • רווח כוח – נספור אך ורק את החבלים היוצאים מהגלגלת הניידת.
  • עומס עבודה של חבל הינו 1/6 עומס הקריעה.

גרירה:

  • נשתמש תמיד בחבל מתיח וצף.
  • ככל שהים סוער יותר, כך נאריך יותר את חבל הגרירה.
  • נקשור את חבל הגרירה בצורת משולש – לאיזון.

עגינה:

  • משך שרשרת/ חבל מינימלי – 70 מ'.
  • בספינה מעל 13 מ' יש להשתמש בשרשרת עוגן בלבד.
  • תקן ציוד העגינה של יאכטה נקבע על פי אורך ומשקל כלי השייט.
  • אורך המשך בעגינה יהיה – פי שלוש מעומק המים ומינימום 30 מ'.

מקרים ותגובות, מזג אוויר סוער:

  • סדר פעולות עלייה על שרטון – 1. בדיקת נזקים לספינה ומצב הצוות. 2. ניסיון ליציאה ברוורס. 3. חילוץ בעזרת יצירת הטייה – מנור/ מעלן – עם כלי שייט או עוגן – משיכה לכיוון המים העמוקים.
  • בים סוער מצב ההפלגה העדיף הינו הפלגה עם ירכתיים לגלים עם עוגן צף ומערך מפרשים מצומצם.
  • מצבי הישרדות:
  • HEAVE TO – חלוץ מצומצם המתוח למעלה הרוח ובולם את הספינה. הספינה תתיצב ב – 70 – 40 מעלות לרוח. יש צורך בשני מפרשים אינו מתאים לבופור 9 – 8.
  • TO RUN BEFORE – הפלגה עם ירכתיים לגלים, עוגן צף והעברת משקל לירכתיים. סכנת התחרטמות. מתאים לבופור 11 – 10. לא ניתן לבצע בקרבת חוף. יש להיות לפחות 200 מייל מהחוף.
  • נטישה – לאחר הנטישה יש לייבש את האסדה והצות, לחלק כדורים נגד מחלת ים ולקיים תצפית קבועה ואורך חיים מסודר על פי חוקי ההישרדות.

ציוד פירוטכני:

  • 2 – עשן – מצוף עשן כתום. מתאים לסימון לכלי טייס ושייט ביום בלד.
  • 4 – מצנח – רקטת מצנח אדומה. אמצעי ליום ולילה לטווח בינוני. עולה לגובה 300 מ'
  • 6 – לפיד – לפיד יד אדום. בוער כ – 60 שניות. יעיל ליום ולילה לטווח קצר.

תקנות כלליות:

  • שייט לאומי – עד 27 מייל. שייט בינלאומי – מעל 27.
  • כלי שייט פרטי נידרש להצטייד באסדת הצלה בשייט בינלאומי.
  • אסור לכלי שייט להתקרב יותר מ- 300 מ' לקו החוף, למעט כנסיה ויציאה במהירות איטית בחופים לא מוכרזים ודרך תעלות מסומנות בחופים מוכרזים. זאת למעט כלי שייט דייג – רשאי להתקרב עד 100 מ'.
  • נוהל IMOT – עם התקרבות ספינה לחופי הארץ, עליה לעלות בקשר מול רדיו חיפה בערוץ 16 ולמסור את פרטי הספינה והנוסעים.
  • TRANSIT LOG – הינו אישור שייט במדינה מסוימת. נפוץ ביוון וטורקיה.