נפילת תורן

תורן שבור ביאכטה - לימודי שייט

נפילת תורן במפרשית

חודש נובמבר מאופיין ברוחות צפוניות די חזקות באזורינו, בדרך כלל צפוניות נקיות או עם רכיב מזרחי או מערבי, רוחות אלה מגיעות לרוב לשיא בערב ונופלות בלילה, בבוקר הרוח מתחילה שוב ב 11-12 קשר ומתחזקת, בשעות היום הים מעולה להפלגה. בדרך כלל הים יהיה שטוח ובערב הים כבר מעט סוער עם גלים קצרים ומעצבנים (ים קשה), לעומת זאת חודש דצמבר הוא חודש כמעט בלי רוח (מעט) והים נראה כמו אגם (ים שמן).

למה כל ההקדמה הזאת ?

כפי שאנו מלמדים במהלך לימודי שייט, כאשר יש רוח חזקה במיוחד בערב קורים כל האסונות והנזקים, מקרה מאוד נפוץ הוא כריכה של מעלן חלוץ סביב הונטה הקדמית.

איך זה קורה? כאשר רוצים לסגור החלוץ מושכים את הגיב רולר, הסביבל למעלה אינו מסתובב טוב מכל מני סיבות, רוח חזקה, חלוץ קצר ומרחק רב בין החלוץ לקצה התורן, סביבל גמור ועוד סיבות משונות. בכל מקרה בחושך לא רואים אז מה עושים ? מושכים את הגיב רולר על ווינץ = אסון, המעלן חלוץ ניכרך סביב הונטה וגורם אצלה לפיתול, נשמע מוזר אבל הונטה נקרעת בגלל זה והתורן נופל הישר לתוך הקוקפיט, לא נעים.

זוהי סיבה מספר אחת לנפילת תורן.

מה עושים ? לעולם אין למשוך גיב רולר על הווינץ, אם זה לא הולך עם היד משהו תקוע, צריך לשחרר קצת ולמתוח ביד שוב, אפשר גם לשחרר קצת מעלן חלוץ, לפעמים זה עוזר, לנסות לגלגל חלוץ בגבית ואם זה לא עוזר אז פשוט להוריד חלוץ מהמעלן. (ביאכטה מרינה מעלן חלוץ נמצא בצד ימין על ברווז בתורן.)

סיבה נוספת שחלוץ לא נסגר ביאכטה מרינה זה מעלן ספינקר מתלפף בתוך החלוץ תוך כדי גלגול חלוץ, הגורם = מעלן ספינקר לא מתוח. אז פשוט לפתוח חלוץ, למתוח היטב מעלן ספינקר ולסגור חלוץ.

יואב

נפילת תורן ביאכטה - לימודי שייט