צמצום מפרשים ביאכטה

צמצום מפרשים ביאכטה

ישנן הרבה תיאוריות ודרכם לצמצם מפרשים, במאמר זה ננסה לעשות סדר, לתמצת ולדעת מתי כדאי לצמצם מפרשים ביאכטה ולמה.
נתחיל במתי צריך או רצוי לצמצם מפרשים:

  1. היאכטה בהטייה גדולה שכבר לא אפקטיבית להתקדמות היאכטה,
  2. יאכטה לא מאוזנת, כלומר ההגה מושך לעליה או לירידה.
  3. נכנס מזג אויר קשה ו/או יורד הלילה.

הסבר קצר: כאשר יאכטה מפליגה החרטום חותך את המים ויש התנגדות של מים משתי צדי היאכטה, דפנות היאכטה מעוגלות והיאכטה תפליג ישר, ככל שהיאכטה נוטה יותר כך ההתנגדות על צד אחד יורדת ועל הצד האחר עולה, על הצד שבתוך המים יש את מלוא ההשפעה, לכן היאכטה תשאף לפנות לצד המנוגד להטיה בגלל צורתה העגולה של הדופן, (ליאכטה נטייה לעליה) במקרה זה כאשר נרצה להפליג ישר נצטרך לתקן עם ההגה, כלומר אם ליאכטה יש נטייה לעלייה נתקן עם ההגה לירידה, הגה לא ישר משמעותו התנגדות וכתוצאה מכך היאכטה מאטה ונוצרים עומסים על היאכטה ועל ההגה שאינם בריאים, בנוסף ההפלגה לא מהנה וההגאי צריך כל הזמן להילחם עם ההגה.

ההסבר השני לצמצום בהתייחס לסעיף מספר 3 הוא מניעה, כאשר עומד להיכנס מזג אויר קשה, רוח חזקה או לילה חשוב לצמצם מבעוד מועד כדי למנוע נזקים וסיכון אנשי צוות.

מה לצמצם קודם?

כאשר רוצים לאזן את היאכטה ואת ההגה חשוב לזכור מה כל מפרש עושה ביאכטה (ראשי מעלה, חלוץ מוריד), כאשר ליאכטה נטייה לעלות לרוח (בדרך כלל זה מה שקורה בהטיה ברוב היאכטות) נרצה לתמוך בהגה, כלומר לעזור לו להוריד את היאכטה, כלומר לצמצם את המפרש הראשי, יש לציין שגם עם נצמצם את החלוץ היאכטה תתאזן כיוון שהנטיה יורדת, נשמע לא הגיוני כיוון שהחלוץ הוא זה שמוריד את היאכטה, אם נקטין אותו נקטין את הכוח שמוריד את היאכטה וההגיון אומר שהיאכטה אמורה לעלות יותר אך קיימים כוחות הידרודינמים הפועלים על כלי השייט, אני אישית פחות אוהב לצמצם חלוץ כיוון שצמצום מעוות את החלוץ בעוד הראשי מצומצם יפה, סיבה נוספת היא בהפלגה ארוכה או בלילה כאשר הים עולה הרבה יותר בטוח לצמצם את הראשי קודם שהוא מסובך יותר לצמצום ובמקרה והים יעלה ויתחזק עוד תמיד אפשר לצמצם את החלוץ בקלות מבלי לסכן אנשי צוות.

בשייט תחרותי מקטינים את מפרש החלוץ קודם על ידי החלפתו בחלוץ קטן יותר כיוון שכך משיגים יכולת חידוד טובה יותר, את החלוץ הקטן ניתן למתוח יותר ולהקטין את הזוית בינו לבין השידרית, מפרש הראשי ממילא יש יכולת חידוד טובה יותר.

איך מצמצמים מפרש ראשי?

  1. משחררים את המיתר הראשי ואת הבום ג"ק שהמפרש יהיה משוחרר לחלוטין.
  2. מותחים את החלוץ לקדמית, יחד עם המתיחה עולים לרוח קדמית.
  3. שולחים איש צוות לתורן.
  4. כעת הראשי עומד מנופנף מול הרוח, משחררים את המעלן ומורידים את המפרש עד לטבעת צמצום הרצויה, תופסים את הטבעת על וו הצמצום ומותחים את המעלן.
  5. מותחים היטב את מיתר הצמצום המתאים (המיתר שעובר בשפה האחורית מול הטבעת שאותה תפסנו על הוו).
  6. המפרש מצומצם, כעת אפשר למתוח ראשי ובום ג"ק ולהכנס לעבודה.

איך מצמצמים מפרש חלוץ ?

מאוד פשוט, יש לשחרר את המיתר ולמשוך פשוט את הגיברולר עד לגודל הרצוי (רצוי בגבית כדי להוריד לחץ) ולמתוח חזרה את המיתר, כעת יש לכוון את הטרוולר.

המלצות: אי אפשר ללמוד לצמצם מבלי לבצע זאת בפועל לכן חייבים לתרגל ולא ברגעי אמת בהם הכל מלחיץ ומסוכן, צריך לעבוד בצורה מסודרת עם פקודות ברורות לצוות.

צריך לנסות שוב ושוב ושוב.

חלקי מפרש ראשי ביאכטה