שייט ביאכטה ככלי טיפולי שיקומי משמעותי לנוער בסיכון

שייט ביאכטה הינו פלטפורמה מאוד מיוחדת ויעילה לטיפול שיקומי לנוער בסיכון. למרחבי הים אפקט מרגיע לנפש של כולנו. אך יום שלם של שייט בקבוצה על יאכטה, בו הנערים נדרשים לתפעל יחד את כלי השייט מזמן מגוון סיטואציות ואינטראקציות המעלות קשיים רבים אצל הנערים המאפשרים עבודה מעמיקה ואמיתית על דפוסי התנהגות בעייתיים.

ראשית היאכטה והים מנתקים מחיי היום יום, הטלפונים בצד ולנערים אין ברירה אלא להיות ולהתעסק בכאן ועכשיו ללא יכולת לברוח למסכים הדיגיטלים השונים, סיגריות או דברים גרועים יותר. הם גם צריכים להסתדר אחד עם השני במרחב צפוף יחסית, יחד עם שני אנשי צוות אשר בוחנים ורואים כל פעולה שלהם.

הצפת הקשיים ובעיות התנהגות במהלך הפעלת היאכטה

לתוך הסיטואציה הקבוצתית הצפופה הזו, נכנס הצורך לתפעל את היאכטה בכל התחומים: שייט ומפרשנות, החזקת הגה, ניווט, תפעול תקלות, ניקיון, בישול ותפעול ארוחות ועוד. בלב ים אין מי שיעשה בשבילם. אם הם לא יתפעלו את היאכטה הם לא יגיעו חזרה למרינה. אם הם לא יבשלו, לא תהיה ארוחת צהרים. אם הם לא ינקו, הם יפליגו בתוך הלכלוך של עצמם. מצב זה מאלץ את הנערים לתפקד ולהתמודד עם סיטואציות רבות המציפות קשיים אישיים, אינטראקציות חברתיות מורכבות, צורך לרכוש ידע ומיומנות, הכרח לשיתוף פעולה בין הנערים, קבלת סמכות ועוד קשיים רבים שעולים וצפים תוך כדי הפלגה. ככל שההפלגה ארוכה יותר (בהדרגתיות כמובן) היא פחות מאפשרת לנערים להתחמק ומעמיסה יותר צרכים תפקודיים על הנערים כגון בישול וניהול ארוחות, עבודה במשמרות, תפעול תקלות, ניווט וכו'.

 

לנערים שלרוב מגיעים מחוסר מוחלט בגבולות ומסגרת, הרגילים לעשות כל מה שמתחשק להם בכל רגע נתון, אינם מורגלים בעבודה קשה ומשמעת, בטח שלא לשתף פעולה עם נערים אחרים כדי להשיג מטרה משותפת או לקבל מנהיגות מנער אחר שיכול להיות בעמדה חברתית נחותה מהם. הפלגה שכזו מהווה אתגר אמיתי המציף בצורה מהירה ויעילה את כל קשיי ההתנהגות שיש לנערים וזאת בדיוק המטרה שלנו. הצפת הקשיים דווקא בסביבה סטרילית יחסית המנותקת מחיי היום יום של הנערים מקלה על הנערים לעבד, לתקשר ולשתף את הקשיים שלהם, אשר למעשה הם אותם הקשיים המפריעים להם בתפקוד היומיומי מחוץ ליאכטה. בעזרת הנחיה מקצועית ונכונה של צוות ההדרכה, נוצר שיח ועיבוד מעמיק שמטרתו לעבוד על הפרעות ההתנהגות של הנערים ולבסוף לתרגם את שינויי התנהגות וההצלחות שהנערים חווים ביאכטה, להתנהגות בחיי היום יום שלהם. כל זה כמובן לא קורה בהפלגה אחת של מספר שעות אלא מצריך עבודה וליווי לטווח ארוך גם מחוץ ליאכטה.

השייט כחוויה מעצימה

מכיוון אחר השייט והיאכטה מאפשרים לנערים לחוות הצלחות המשפרות את  הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות. לנערים אשר לרוב במסגרות רבות בחייהם חוו בעיקר כישלונות, דחייה, הרגשה חוסר יכולת וחוסר אונים להשפיע על עתידם, יצירת חוויות הצלחה, העצמה אישית ובניית ביטחון עצמי הם חלק משמעותי בתהליך השיקום. כבר בפעם הראשונה שבה נער מחזיק את ההגה ומרגיש שליטה על היאכטה זו חוויה מעצימה עבורו. כאשר נער מצליח להחזיק הגה טוב ומרגיש את היאכטה ביד שלו עפה על המים עם מפרשים שהוא עצמו כיוון, זו תחושה מסוגלות  עצומה. וזו רק ההתחלה. השייט מאפשר לנערים אינסוף חוויות הצלחה בכל התחומים, מקטנות ועד ניהול יום הפלגה שלם כסקיפר תורן שמצליח להביא את היאכטה אל היעד.  כמובן שבדרך יש גם אינסוף קשיים, אך ההתגברות על הקשיים הללו הן הצד השני והמשלים של תהליך השיקום.

 

האתגר הלימודי

השייט מהווה גם אתגר לימודי ואינטלקטואלי לנערים. חלקם פעם ראשונה בחיים באמת רוצים ללמוד משהו ולהתאמץ בשביל לדעת ולהצליח. הם צריכים ללמוד לכוון את המפרשים, לנווט, להשתמש במכשירים ועוד עולם שלם וגדול של ידע… השיא למי מהם שמסוגל ורוצה הוא בסוף הדרך להוציא רישיון סקיפר.

 

לנערים המגיעים לרוב מסביבות חיים קשות. השייט, השהייה במרינה והחיבור למועדון שייט, מהווים נקודת חפיפה ואינטראקציה חשובות עם אוכלוסייה נורמטיבית והוכחה שאפשר גם אחרת. זוהי חוויה חשובה לתהליך השיקום שלהם המהווה עוד חלק בפאזל המוסיף לתחושת הביטחון העצמי והמסוגלות שלהם.

 

התנהלות הפרויקט

הדרך  האידאלית לדעתנו להצלחת התהליך היא קבוצת נערים קבועה, בליווי מדריך חברתי קבוע ומדריך שייט מקצועי המגיעים באופן קבוע, במשך תקופה ארוכה, פעם בשבוע ליום שלם לפעילות ימית. היום יכול להיות כולו ביאכטה או להתחיל בפעילות ימית אחרת כגון חתירה או גלישה ומשם לעבור ליאכטה. החתירה והגלישה הן פעילויות אינדיבידואליות ושונות מעבודת הצוות ביאכטה, יש להן יתרונות גדולים ככלי טיפולי מעצים, אפקטיבי וחשוב לא פחות. כדי לייצר שינוי התנהגותי משמעותי על הפרויקט להימשך מינימום שנה ועדיפות לזמן ארוך יותר.

 

כל פעילות מסתיימת בשיחת סיכום שהיא למעשה העיבוד של הסיטואציות שעלו במהלך היום. שיחת הסיכום היא חלק המשמעותי והחשוב ביותר ביום. כאן נעשית העבודה האמיתית פנימה בה על כל נער לשתף מה עבר עליו באותו יום, מה הוא חושב על התפקוד שלו בסיטואציות השונות, במה הוא היה טוב ומה הוא חושב שהוא צריך לשפר.  הנערים יכולים לשקף אחד לשני מה הם חושבים וכמובן שתפקיד המנחים הוא לשקף לנערים כיצד הם תפקדו, ולפתח את השיח למקום בונה ומסייע לנערים לעבודה על בעיות ההתנהגות שלהם. ככל שההכרות בין הנערים לצוות מעמיקה ומשמעותית יותר לנערים, כך שיחות הסיכום יכולות להגיע לרמות עמוקות יותר. הנערים יצליחו יותר להיפתח, להיחשף ולדבר על קשיים שהם חווים בתוך הפעילות וגם מעבר לה. כך הפעילות כולה תהיה אפקטיבית ומשמעותית יותר.

 

השילוב בין יום שכולו סביב עשייה ופעילות פיזית, המחייבת את הנערים לתפקד ולהיות חלק מסיטואציות אישיות וקבוצתיות מאתגרות, בלי יכולת להתחמק ו"לברוח"  לבין עיבוד החוויה ושיח מעמיק הם מה שהופך את הפעילות הזו לכלי טיפולי שיקומי מאוד מיוחד ואפקטיבי.

 

כחלק מתוכנית ההפלגות, הנערים יוצאים אחת לחודשיים להפלגה של יומיים בחופי הארץ. ובכל קיץ להפלגת שיא ארוכה לחו"ל. לקפריסין, טורקיה או יוון. תלוי בהערכת יכולת הנערים לעמוד בהפלגה ארוכה.

הפלגה ארוכה כמובן דורשת רמת תפקוד ויכולת התמודדות גבוהות יותר מהנערים באופן משמעותי. אין להם לאן לברוח, לא רק לשמונה שעות אלא למספר ימים או שבוע שלם. הם נדרשים להתעסק בניווט, ניהול ההפלגה, עבודה במשמרות, ניהול ניקיון ותפעול ארוחות ועוד אספקטים רבים המצריכים מהנערים תפקוד ומאמץ גבוהים הרבה יותר ברמה האישית והקבוצתית. ככל שהנערים נדרשים לרמת תפקוד יותר גבוהה, כך צפים ועולים יותר קשיים והסיטואציות יותר אינטנסיביות. וזאת בדיוק המטרה שהקשיים יעלו ויהיה אפשר לדבר עליהם, לעבד אותם ולעבוד עליהם ובסופו של דבר לתרגם את שינויי התפקוד ביאכטה לשינויי התנהגות בחיי היום יום.

 

יוצאים לדרך חדשה

במשך שמונה השנים האחרונות ליווינו את הוסטל בן גלים – הוסטל ימי פורץ דרך בתחום השייט כטיפול ארוך טווח לנוער בסיכון בישראל.  הנערים בבן גלים עוברים תהליך שיקום וטיפול בדיוק כפי שתארתי, לצד חיים במסגרת פנימייה, השלמת 12 שנות לימוד ועוד.

במהלך תקופה זו עברו בבן גלים עשרות נערים, שהמקום היווה עבורם בית חם, כאשר הים והשייט סללו להם דרך לחיים נורמטיביים. חלקם אף המשיכו לשירות צבאי בחיל הים ולאחר מכן לעבודות בתחום השייט והים.

 

בחודש האחרון יצאנו לדרך חדשה של פרויקט שיקומי משמעותי דרך שייט וים לנערים מפנימיית נווה הדר. פנימיית נווה הדר היא בית לכ- 120 ילדים בגילאים 8-18 המגיעים מרקע של קשיים התנהגותיים, נפשיים או קשיי למידה הזקוקים לחינוך מיוחד וטיפול. אנחנו מקימים בפנימייה משפחתון ימי. קבוצה של 12 נערים בגילאים 12-15 אשר יעברו אתנו תהליך שיקום דרך ים ושייט. אנו מקווים ללוות את הנערים בתהליך משמעותי עד שיתגייסו לצה"ל.

בכוונתנו לאורך השנה גם לאמץ ולשפץ פיזית את ביתן המגורים של הנערים ולהיות מעורבים בחייהם גם מעבר לימי הים.

הפנטזיה שלנו בהמשך הדרך היא להעתיק ולהעניק את הפרויקט גם למסגרות נוער נוספות.

איפה אתם נכנסים לתמונה?

הקושי והחסרון המרכזי בקיום פרוייקט מסוג זה הוא העלויות הגבוהות של רכישה ותחזוקה לעומת אפשרויות שיקום אחרות שבהן העלויות נמוכות יותר. אך אנו מאמינים שהיתרונות העצומים של הים והשייט ככלי חינוכי שיקומי משמעותי שווים את זה ומאפשרים תהליך מוצלח ומשמעותי יותר עם הנערים לעומת אפיקי טיפול אחרים.

מה שמאפשר לנו לקיים את הפרויקט כלכלית ולפנטז על התרחבות למסגרות נוספות ושינוי חייהם של בני נוער נוספים, זה החיבור למועדון שייט והסיוע של חברי המועדון, תלמידים שלנו ושותפים נוספים לדרך מקהילת השייטים. התורמים לאורך השנים באופן כספי, בשיתופי פעולה שונים, בהשקעה מזמנם ובמעורבות פעילה בפרויקט.

השנה אנו שואפים להרחיב את שיתוף הפעולה ולהביא למעורבות גדולה יותר של חברי מועדון ומי שירצה בפרויקט עצמו, בחיי הנערים ובמתן מענה לצרכים שונים שיעלו לאורך השנה לסיוע בתהליך השיקום של הנערים ובהרחבת הפרויקט למסגרות נוספות.

ערב התרמה במסיבת חורף לפנימיית נווה הדר 26/11/2018