התנהלות נכונה בהפלגה עם מכות רוח חזקות

מכות רוח, עננים, מפרשים ומה שביניהם

מכות רוח, עננים, מפרשים ומה שביניהם – התנהלות נכונה בהפלגה ברוח משתנה עם משבים חזקים

 

בחורף הישראלי יש ימים רבים עם מזג אוויר נפלא להפלגות, אך חשוב להבין מעט את מזג האוויר כדי לא להיתפס מוכנים בזמן מכת רוח חזקה, שיכולה לגרום לאיבוד שליטה ולהיות מסוכנת לכלי השייט ולאנשי הצוות.

מבלי להיכנס לעומק הפיזיקה והמטאורולוגיה, כל סקיפר שיוצא לים, צריך לדעת שעננות נמוכה מגבירה את הרוח. ככל שהעננים נמוכים ומפותחים יותר כך הרוח תתגבר יותר, באופן משמעותי.

ישנם מספר גורמים להתגברות הרוח וליצירת משבים חזקים:

הגורם הראשון, נקרא פרץ רוח (Downburst) ומאפיין ענני סערה מפותחים. זרמי אוויר אנכים חזקים היורדים מהענן לפני הקרקע  מתפשטים כרוחות חזקות  עד הפגישה עם פני השטח. רוחות אנכיות אלה מסוכנות מאוד וגרמו לא פעם להתרסקות של מטוסים ולפגיעה בכלי שייט.

פרץ רוח בעת הפלגההגורם השני הוא פרופיל השתנות הרוח עם הגובה. ככל שעולים בגובה הרוח מתחזקת. כאשר אוויר מגובה רב מוסע אנכית כלפי מטה (גשם, או זרמי אוויר אנכים אחרים) הוא לוקח אתו את התנע (עוצמה – בעיקר מהירות במקרה זה) שהיה לו בגובה. לכן, כשגוש האוויר שהיה בגובה מגיע לפני הים יש לו את המהירות ההתחלתית שהייתה לו בגובה, מהירות גבוהה ביחס לממוצע הרוחות לפני השטח.

פרופיל השתנות הרוח עם הגובה

גורם נוסף הוא עקרון ונטורי. הרוחשנשבה לפני כן על טווח הגובה מפני הים לאטמוספרה, עם כניסת העננים עוברת לנשוב בטווח קטן הרבה יותר – בין בסיס הענן לגובה פניהים. שינוי זה יוצר הגברה משמעותית של הרוח שנשבה כבר לפני כן באותו אזור.

עיקרון ונטורי

שילוב שלושת הגורמים הללו, יוצר את מכות הרוח העוצמתיות שאנו מכירים המגיעות יחד עם ענני הסערה. כך לדוגמא אם אתם מפליגים ברוח נוחה של 10-15 קשר, עם כניסת גוש ענני סערה  לאזור, הרוח עשויה לקפוץ בפתאומיות ל- 30 קשרים ואף יותר ובמקביל לשנות כיוון. חילוף רוח פתאומי כזה, ללא הכנה של הצוות וכלי השייט, עשוי להיות מאוד לא נעים ואף מסוכן.

מניעה כדרך התמודדות להפלגה במכות רוח:

ההתמודדות הטובה ביותר מתחילה בלא להיתפס למכת רוח מופתעים ולא מוכנים תוך כדי הפלגה במערך מלא.  ההכנה לכך, מתחילה כבר בניתוח נכון של התחזית לפני היציאה להפלגה ובמאמץ לצפות באופן המקסימלי האפשרי מה אנחנו הולכים לפגוש בים מבחינת מזג אוויר.  לשם כך חשובה ההבנה כי הגברת רוח על ידי עננות נמוכה היא תופעה מאוד מקומית ולכן לרוב לא תקבל כלל ביטוי בעוצמות הרוח המופיעות בתחזיות השונות. למשל, באותה דוגמה בה הפלגתם ברוח עם משבים של 15 קשר – ים נהדר ולפתע נכנסה מכת רוח של 30 קשר. רוב הסיכויים שבתחזית לאותו הזמן תופיע רוח מקסימלית \ משבים של 15 קשר בלבד. לכן לא מספיק להסתכל רק על המספרים באפליקציה אלא חשוב להעמיק, לנתח ולהבין את מזג האוויר הצפוי. ביום של גשם לפרקים ניתן לצפות שעם כל מעבר של גוש ענן המוריד גשם לחצי שעה – שעה ועובר, יגיע משב רוח מאוד חזק. הרוח לרוב מגיעה מעט לפני הענן עצמו וקופצת לעוצמה גבוהה מאוד מהר, יחד עם שינויי כיוון.  לאחר מעבר גוש הענן והתבהרות השמים (עננות גבוהה אינה מגבירה את הרוח באותו אופן)  הרוח לרוב נופלת כמעט לחלוטין. אך שימו לב, זה לא אומר שבהכרח כך יישאר מזג האוויר עד סוף היום. אם יעבור גוש ענן נוסף בהמשך, תתרחש אותה תופעה ונקבל משבי רוח פתאומיים בעוצמות גבוהות. כך לאורך יום של גשם לפרקים עם מעבר של עננות נמוכה כל כמה שעות, הרוח תהיה מאוד לא יציבה ותתחלף לעיתים ממצב של כמעט אין רוח למשבים חזקים מאוד בפרקי זמן קצרים מאוד. התמודדות עם הים ביום כזה דורשת ידע וניסיון של הסקיפר ואנשי הצוות ולפעמים עדיף לבחור להרים כוסית קשורים ברציף מאשר לצאת להתמודד עם עוצמות הים.

התמודדות בזמן ההפלגה עם משבי רוח חזקים:

אם כבר מצאתם את עצמכם מחזיקים הגה עם מפרשים מורמים ביום גבולי עם ענני גשם באופק, עדיין, אתם בשלב המניעה. מכות רוח תחת עננות כבדה לא מופיעות משום מקום. ניתן לראות את שכבת העננים מתקרבת לרוב זמן רב לפני שאנחנו מוצאים את עצמנו מתחת לעננים במכות רוח עוצמתיות. בשלב הזה, לפני שהיאכטה נשכבת ויוצאת משליטה. תעשו את הדבר השקול והזהיר ותורידו או לכל הפחות תצמצמו מפרשים. שייטים רבים נופלים לשאננות בשלב הזה. למי שלא חווה את זה בעבר, קשה להאמין שממצב של רוח קלילה ונוחה ואולי אפילו שמש חורפית נעימה,  תוך מס׳ דקות מזג האוויר יכול להתהפך ב 180 מעלות למכות רוח עוצמתיות ומסוכנות. ההבדל בין יאכטה שתיכנס למכת רוח כזו עם מערך מלא וצוות שאנן ולא מוכן לבין צוות שהכין את היאכטה, הוריד מפרשים כדי לראות מה באמת יכנס ומוכן לתפעל את המצב הוא הבדל של שמים וארץ באופן בו תעברו את אותו מזג אוויר בדיוק. במצב אחד היאכטה תשכב, תצא משליטה והצוות יאלץ להיאבק להוריד מפרשים תחת עומסים קשים ועם פוטנציאל גבוה של הסתבכות. לעומת זאת צוות שנערך כמו שצריך, יוכל להנות מהפלגה הרפתקנית אבל בטוחה, תחת שליטה מלאה ובחירה מושכלת של הצוות כיצד להפליג לאחר שהבין את עוצמות הרוח שנכנסה.

התמודדות בזמן אמת עם מכות רוח חזקות:

בכל זאת נתפסתם לא מוכנים ונכנסתם עם מערך מלא למכת רוח מעל 25 קשרים. כיצד מתפעלים נכון?

ראשית נבין מה קורה ליאכטה:

הפלגה בקדמית עם מפרשים מתוחים למרכז:

זה המצב הכי מסוכן להיות מופתעים בו עם מכת רוח חזקה. היאכטה תשכב עם הטייה חזקה. כתוצאה מכך יהיה עומס חזק מאוד לעליה לרוח שיהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי לבלום עם ההגה.

הפלגה ברוח צד:

נקבל הטייה אך פחות חריפה וגם כאן יעלה מאוד הלחץ של היאכטה לעלייה לרוח.

הפלגה בגבית:

זה המצב הכי רגוע. לא תיווצר הטיה וכמעט ולא יוצר עומס לעלייה לרוח. מצב זה עשוי לתת לנו אשליה מסוכנת של שליטה וביטחון. יש לנו היגוי נוח ויציב והיאכטה "טסה" על המים בעוצמה והנאה גדולה. מה הבעיה?  כשנרצה לעלות לרוח ולא נהיה מודעים לעומסים שהולכים להיווצר על היאכטה. או גרוע מזה נאלץ מסיבה כלשהי, כגון פינוי דרך או אילוצי ניווט לעלות לקדמית באופן פתאומי ונמצא את עצמנו פתאום במצב קיצוני שלא צפינו ולא נערכנו עליו. אנחנו תמיד צריכים לחשוב ולתכנן צעד אחד קדימה. להפליג בגבית במערך מלא, במצב שבו אם נעלה לרוח באופן פתאומי, מכל סיבה שהיא, נאבד שליטה על היאכטה זאת הפלגה לא אחראית.

נקלעתם למכת רוח חזקה מידי, עם מערך מלא ברוח צד\ קדמית. איך מתפעלים?

האינסטינקט הראשון של רבים מאיתנו הוא "להיכנע" לכוחות היאכטה ולעלות לרוח מתוך מחשבה ששם היאכטה תיעצר ונוכל לתפעל את המפרשים באופן רגוע יותר. אז נכון שעדיף להיות מול הרוח עם מפרשים מנופנפים מאשר בהטייה קיצונית וללא שליטה על כלי השייט. אבל זה לא הפתרון הרצוי!   נפנוף מפרשים מול רוח מאוד חזקה, זו פעולה בעייתית ומסוכנת. במצב זה המפרשים מתנפנפים בעוצמה מאוד חקה מצד לצד. מיתרי החלוץ נוטים להצליף ולהסתבך בכל דבר בולט על הסיפון. החלוץ עצמו מתנפנף בעוצמה מצד לצד וזה בדיוק המתכון לקרוע אותו לגזרים במקרה הרע ולקצר את חייו באופן משמעותי במקרה הטוב.

 

התמודדות נכונה בהפלגה עם מכות רוח

כיצד מומלץ לפעול כדי להימנע מעלייה לא נשלטת לרוח:

  1. לשחרר מיד מיתר ראשי – שחרור הראשי יוריד הרבה מהעומס על כלי השייט. ההטייה תפחת וכך גם העומס על ההגה לעלייה. פעולה זו תאפשר לנו היגוי חופשי יותר. לשם כך תמיד נכון להפליג עם מיתר ראשי מוכן לתפעול על הוינצ', עם ספינלוק פתוח כל הזמן מה שיאפשר תפעול מידי ששל המיתר ראשי. באופן כללי זה הרגל בריא לכל הפלגה. בנוסף אם  אתם מפליגים במזג אוויר מאתגר עם סיכוי למשבי רוח משתנים, רצוי שיהיה איש צוות מוגדר שתפקידו להיות איש ראשי, לשחרר ולמתוח במידת הצורך. כך בעת מכת רוח חזקה מישהו כבר מוכן ויודע מה לעשות בזריזות כדי להוריד עומס. מינוי איש ראשי יחסוך בלבול וחוסר תאום בין אנשי הצוות בזמן לחץ אשר עשוי להביא לתפעול איטי ולפעמים גם מוטעה בזמן שהיאכטה נשכבת ויוצאת משליטה.
  2. לאחר שהחזרתם את יכולת ההיגוי, יש לרדת לגבית. כמובן בתנאי שזה מתאפשר באופן בטוח מבחינת ניווט וכלי שייט נוספים בסביבה. מעבר לגבית יוריד עוד את העומס מהיאכטה, יחזיר לנו שליטה מלאה מבחינת היגוי ויאפשר לנו רגע להתאפס על עצמנו ולהתארגן באופן רגוע ובלי לחץ ומפרשים מתנפנפים בעוצמה….
  3. כעת יש להפעיל קצת שיקול דעת ולקבל החלטה עם איזה מערך אתם רוצים להמשיך להפליג. במידה והרוח ממש חזקה, ניתן לקבל החלטה להוריד מפרשים לחלוטין ולהמשיך בהפלגה בשליטה מלאה עם מנוע. במקרה זה כעת יש להניע מנוע, לגלגל לחלוטין את החלוץ, לעלות לרוח ולסגור את הראשי. במידה ואתם מעוניינים רק לצמצם מפרשים, בשלב זה תצמצמו חלוץ למידה הרצויה, תעלו לקדמית, נפנפו ראשי בקדמית בלי לעלות מול הרוח וצמצמו ראשי.
  4. חשוב: במידה ומכת הרוח שנכנסה היא מעל ל- 30-35 קשר ואתם במערך מפרשים מלא. העומס גם על החלוץ יהיה גדול מידי ולא מומלץ לרדת ככה גם לגבית. העומס שיווצר על כל מערך התורן והמפרשים יהיה גדול מידי ויש סיכוי גבוה לנזקים ואיבוד שליטה. במצב כזה יש להניע מנוע, לשחרר מיתר ראשי ומיד לאחר מכן לשחרר חלוץ ולגלגל אותו כמה שיותר מהר. לאחר מכן ניתן לעלות לרוח ולסגור ראשי.

 

אם שרדתם עד לכאן, נאחל לכם ולכן הפלגות אחראיות ובטוחות. תמיד תתכנו צעד קדימה ואל תתפסו לא מוכנים או בלי אפשרויות תמרון ותפעול.

הפלגה מהנה…

sail

הישארו מעודכנים

קבלו ישירות למייל את כל העדכונים, החדשות והידע המקצועי
ביותר מהמומחים לשייט של Blue Wave Tashoot

    אני מאשר/ת קבלת עדכונים והודעות