טיפים מנצחים להשכרת יאכטה בחו"ל

נכתב ע"י גיא שתקני

טיפים מנצחים להשכרת יאכטה בחו"ל 

 

  • מאמר זה מומלץ לקריאה לכל הסקיפרים/שייטים אשר שוכרים יאכטות בחברות בחו"ל ובא להיטיב את ההבנה שלכם בהתנהלות מול חברת ההשכרה בתחילת ההשכרה, לאורך חופשת השייט וגם בסיום ההשכרה.
  • המטרה שלנו היא למקסם עבורכם את חופשת השייט וללמד אתכם מספר טיפים מנצחים אשר ימנעו מכם את רוב הטעויות שנקרות על דרככם ולחזור עם חיוך מנצח לאחר חופשת שייט מוצלחת ומהנה.
  • המאמר נבנה בתצורת "עשו ואל תעשו" בכול הנוגע לתהליך ההשכרה ומטרתו לצמצם את אי הנעימויות עקב הבנה לא מדויקת בעיקר בשלבי הצ׳ק אין/אאוט של היאכטה. 
  • המאמר אינו מחליף את רשימת הבדיקות המסודרת הניתנת מראש (ניתן להשיג את הרשימה אצלנו) אלא מטרתו לעזור להבין את התהליכים בנקודות הקריטיות ולצמצם את הפערים ואי ההבנות בתהליך החוזה, בזמן ההשכרה ובסיום.

נקודות וטיפים:

שלב חתימת החוזה אצל הסוכן בארץ:

  • בדיקת הגדרה  ליאכטה חלופית

כל חברת השכרה בחו״ל תעשה את המקסימום ע"מ למסור ללקוח את היאכטה אשר עליה נסגר החוזה (דגם,  שנת ייצור, תוספות וכו').

עקב אירועים בלתי צפויים לכל חברה בכול חוזה השכרה ישנה אפשרות לתת לכם יאכטה חלופית ובתנאי שתהא באותה קטגוריה אשר סגורה בחוזה.


לעיתים לקוח לפניכם החזיר את היאכטה במצב תקול אשר אינו מאפשר לכם לקבל אותה. במקרים אחרים, הספק לא הספיק להתקין על היאכטה תוספות אשר התחייב בעת החוזה – הדבר נכון בעיקר לגבי יאכטות חדשות או שהיאכטה החדשה לא הגיעה במועד החוזה אל בסיס ההשכרה מאחר וסופקה מאוחר לחברת ההשכרה.

 המקרים הללו קורים כל שנה ואין ממש דרך להימנע מהם.   עוגמת הנפש היא גדולה בעיקר מאחר ואתם מגיעים לבסיס השייט ומקבלים בסוף יאכטה חלופית ואין ממש מה לעשות.  לשם כך עליכם להבין מראש בעת בדיקת האופציות השונות אצל הסוכן, מהם הקטגוריות של האופציה שקיבלתם.

שימו לב שהקטגוריות נקבעות ע"י חברת ההשכרה בחו"ל ובד"כ אין חריגה מהקטגוריה. 

כלל אצבע הוא שלא תמיד האופציה הזולה ביותר שקיבלתם מהסוכן היא בחברת השכרה טובה שיודעת להתמודד עם מתן יאכטה חלופית.   

יש להיזהר מאופציה זולה בחברת השכרה לא מוכרת שכן ברגע האמת, הסיכוי שלה להחליף עבורכם יאכטה ברמה נאותה היא קטנה מאוד. ככל שחברות ההשכרה הן בעלות צי קטן, היכולת שלהם לתת לכם חלופה נאותה יורדת.

שימו לב שהקטגוריות בד״כ מצוינות בחוזה ההשכרה באותיות הקטנות.

רצוי תמיד לבדוק לפני סגירת האופציה מהי קטגורית היאכטה שאתם לוקחים.

דוגמאות לחלופות שונות באותה קטגוריה

    • שנת ייצור –חברת ההשכרה תציין יאכטה חלופית מאותה קטגוריה ותגדיר את טווח השנים של אותה קטגוריה.  כך למשל אם הזמנתם יאכטה ש״י 2020, תוכלו לראות שחלופה בקטגוריה גם יכולה להיות יאכטה מש״י 2016-2019
    • סוג סירה – קטמרן/מונוהול – לא תמיד חברת ההשכרה תתחייב על אותו דגם)
    • רוב חברות ההשכרה שיספקו יאכטה חלופית  ידאגו לאותה כמות קבינות אולם מס׳ תאי שירותים יכול להיות קטן יותר מהדגם אותו הזמנתם ותוספות כגון גנרטור, מתפיל מים ומזגן לא תמיד יהיו ביאכטה החלופית.
    • יתכן גם שתקבלו יאכטת בעלים (שדרוג) ולא יאכטת השכרה אך שנתון נמוך יותר – בגדול – יאכטה שמורה יותר.   לא תמיד שנתון משחק תפקיד כמו במקרה זה שעדיף לקבל יאכטת בעלים מעט ישנה יותר אולם במצב טוב מאוד.

חשוב להבין – במידה וחברת ההשכרה סיפקה לכם יאכטה חלופית, אין אפשרות לפיצוי בגין ש״י ישנה יותר או תוספת חסרה.   עם זאת ייתכנו מקרי קצה ותמיד כדאי לעדכן את חברת ההשכרה בו במקום על חוסר שביעות רצון שלכם ולעדכן גם את הסוכן בארץ.

  • תמחור אקסטרות

קחו בחשבון שמחיר האקסטרות על היאכטה (לדוגמא סאפ) נקבע על ידי חברת ההשכרה והסוכן אינו מקבל עמלה בגין האקסטרות למעט בנושא השכרת היאכטה.

קופצים למים מהיאכטהלעיתים יתמזל מזלכם ותגיעו לבסיס השייט ותוכלו לנסות ולהשיג סאפ במחיר מעט יותר מוזל מאשר בסגירת סאפ בהזמנה מראש.  החיסרון הוא שבעונת השיא, הסיכוי שישארו סאפים הוא נמוך מאוד ולכן שווה לשקול להזמין מראש או לחילופין לנסות ולהוריד מחירים עם מנהל הבסיס במידה ונותרו עוד סאפים בבסיס בעת ההגעה שלכם.

שלב הגעה לבסיס השייט בחו״ל:

 

  • קשר מקומי עם חברת ההשכרה/בסיס ההשכרה:

    • הנושא הבא חשוב ביותר! ההמלצה החד משמעית שלנו היא שתצאו לחופשת השייט עם חבילה הכוללת גם שיחות טלפון מקומיות או לחילופין הצטיידו בסים מקומי.
    • וודאו שמנהל בסיס השייט או הצוות שלו נתנו לכם טלפון להתקשרות (משרד וגם נייד) ושאלו מהו הטלפון ליצירת קשר 24/7.
    • הקשר אל בסיס השייט חשוב ביותר לכל אורך חופשת השייט ובמקרה של תקלה תרצו לתעד (סרטון), לשלוח לחברת ההשכרה וליצור איתם קשר. ככל שהעדכון יהיה בזמן אמת, כך הטיפול יהיה מיטבי ומהיר.  אנו ממליצים תמיד גם לדווח לסוכן בארץ במקביל להפעלת בסיס השייט בחו״ל.
    • חשוב מאד ועד כמה שיותר מוקדם ממועד היציאה, לדווח תקלות לבסיס היציאה ואף אם הינן קריטיות – לדרוש מולם הגעה לתיקון גם במחיר של עיכוב בתוכנית ההפלגה. כמעט בכל בסיס יציאה ישנם אנשים טכניים. רצוי לתעד ולגבות בוואטסאפ את ההודעות.  רצוי ביציאה מהמרינה, לפתוח מפרשים ולבדוק תקינות – במידה ויש בעיה – תוכלו לתעד מידית ולהמנע מחיובים מיותרים בסיום.

 

  • בדיקת יאכטה

    • בגדול – מומלץ לבצע הפחתה של דמי השתתפות עצמית מראש למינימום. כל חברה וחברה מנהלת את הנושא באופן שונה.  
    • אל תשכחו – אתם לא היחידים שמבצעים תהליך קבלת יאכטה ביום ולצוות הבסיס ישנם כמעט תמיד מס׳ לקוחות בו זמנית.  אל תתפשרו על תהליך בדיקת היאכטה ושאלת שאלות.  עדיף לצאת למחרת בצורה רגועה או בתנאים הולמים לצאת מאוחר יותר באותו יום אבל עם ראש רגוע שעברתם בצורה מקיפה על היאכטה ווידאתם שכל מה שאתם חתומים עליו, נמצא ביאכטה בצורה תקינה.

 

  • בדיקת hull בצורה מיטבית

    • יש לבצע בדיקה מיטבית של גוף היאכטה, בסיפונים ועד כמה שאפשר גם דפנות ותחתית וזאת על מנת לצמצם האפשרויות לפערים ביניכם לבין חברת ההשכרה.
    • רצוי לבצע חלוקת תפקידים בין המפליגים לבדיקה ולא להטיל הכול על הסקיפר. צוות יוכל לבדוק מצאי של ציוד בפנים היאכטה ולתת לסקיפר להתמקד במערכות היאכטה ובתקינות כל החלקים.
    •  בדיקה תת מימית:
      • זכותכם לבקש לדעת מה עלה בתוצאת הבדיקה האחרונה – בד״כ עם חזרת היאכטה מהשוכרים הקודמים ביום הגעתכם. ייתכן ותבוצע הבדיקה כאשר אתם על הסיפון בעת הקבלה – תהיו צמודים לבודק ולאיש הבדיקה והקשיבו לתוצאת הבדיקה. (אם הייתה פגיעה תת מימית – ידברו ביניהם ע״מ לדרוש תשלום מהשוכרים הקודמים דרשו לדעת גם אם לא הבנתם את השפה – בד״כ יגובה בצילום של הצוללן) ולוודא שלא יחולטו עליכם אותן פגיעות עם חזרתכם בתום החופשה.

להורדת טופס הצ׳קליסט המלא שלנו לבדיקת היאכטה אנא לחצו על הקישור

https://tashoot.com/SailingRegions/final_charter_package.pdf 

 

שלב סיום ההשכרה והחזרת היאכטה:

    • יש לוודא תדלוק מלא של הסירה ברציף הדלק לפני כניסה לרציף העגינה חברות ההשכרה תמיד יגבו מחיר יותר גבוה על תדלוק.
    • בסירה תבוצע בדיקה מקיפה בשלב ההחזרה של היאכטה.
    • במידה ונתקלתם בבעיות/תקלות בזמן ההפלגה ולא הזדקקתם לטיפול, זה הזמן להראות שוב את הסרטונים או תכתובת ווטסאפ ולהזכיר לחברת ההשכרה על התקלות בזמן ההפלגה.
    • למרות הלחץ לצאת מהר ולהוריד ציוד ע״מ להכין את היאכטה לבאים בתור – אנו ממליצים לכם לשהות ליד הסירה כשהצוללן מבצע בדיקת תחתית ולבדוק את הדוח שהוא מוציא.
    • אם בצעתם תקלות או ציוד אבד (ידית וינץ?) – עדיף תמיד לעדכן את חברת ההשכרה.  הסתרות יובילו לחיובים עתידיים לא מפוקחים.
    • אל תעזבו את  השטח לפני שסגרתם את כל הבעיות וקיבלתם clearance  מהחברה. 
    • וודאו שאם יש תשלום נוסף – הוא סופי וגמור.

 

טיפים נוספים:

    • יש לתת דגש להחזרת סירה מסודרת ונקיה יחסית – מראה על רמה גבוהה של יחס לציוד שאינו שלכם ומוריד את סף הרעש הראשוני בעת סיום ההשכרה.
    • זכרו, אתם מייצגים לא רק את עצמכם אלא במידה רבה את כל קהילת הסקיפרים הישראלית.   שמירה על היאכטה ופנייה אל צוות הבסיס עם חיוך ונימוסים יאפשרו לכולנו לייצג בכבוד את הקהילה ולהשיג עבורכם הטבות בעתיד ורצון של חברות ההשכרה להמשיך ולהשכיר לישראלים. 
    • כמעט בכל המקרים חברות ההשכרה יבקשו מכם חוות דעת והמלצה דיגיטלית.  זכרו! אם לא קיבלתם שירות טוב ואתם מעוניינים להתלונן בפני הסוכן, אין טעם להשאיר חוות דעת טובה בחברת ההשכרה כי אחרת לסוכן קשה מאוד להתלונן בפני חברת ההשכרה שכאמור קיבלה מכם במקום חוות דעת טובה.

 

מילה מהצד השני:

כל ספק השכרת יאכטות שתשאלו יאמר לכם שהישראלים הם שווה ערך ל״מזגן ביאכטה״.   כמעט תמיד הם יבקשו מזגן ביאכטה ואם יש בעיות עם המזגן אז הספק יודע שהוא בצרות. 

 

יחד עם זאת, מזגן, גנרטור ומתפיל מים הם מסוג המערכות שצפויות לתקלות רבות ולכן הכינו את הצוות שאתכם שאתם הולכים לבלות חופשה חלומית בים עם הרבה בטן גב, שחייה, ספורט ימי וטברנות מעולות. נכון שביאכטה שהזמנתם יש מזגן אבל ייתכן ותתקלו בבעיות במהלך השבוע ולעיתים לא יהיה מזגן או שלא יהיה מתח חוף/גנרטור להפעלתו…אבל זה כל היופי בחופשת השייט – מתכננים ומשנים תוך כדי הפלגה…

 

ולבסוף בנימה אופטימית – 

טוסו, עלו על היאכטה, הרימו מפרשים, תהנו מההפלגה עד תומה וחזרו לארץ עם טעם של עוד ליעד המרתק הבא שלכם.

 

sail

הישארו מעודכנים

קבלו ישירות למייל את כל העדכונים, החדשות והידע המקצועי
ביותר מהמומחים לשייט של Blue Wave Tashoot

    אני מאשר/ת קבלת עדכונים והודעות

    דילוג לתוכן